Zofkini didaktični pripomočki

V Letu 2020 so izšla prva nacionalna priporočila o prehrani in telesni dejavnosti oseb s sladkorno boleznijo tipa2 (v nadaljevanju priporočila). Poleg strokovno podprtih priporočil o prehrani,  opredeljujejo tudi tri metode prehranskega svetovanja, ki se med seboj razlikujejo glede stopnje težavnosti učenja o prehrani.  Najenostavnejši način  predstavlja » metoda krožnika«, ki ponazarja  model krožnika in velikost porcije ter je dopolnjena z metodo rok. Nadgradnja prvi metodi je »metoda cukr«, ki uči prepoznavanje količine ogljikovih hidratov živilih z uporabo vrečk sladkorja obenem pa je lahko tudi uvod v tretjo in vsebinsko najzahtevnejšo metodo imenovano »štetje ogljikovih hidratov«. Metoda štetje ogljikovih hidratov predstavlja najnatančnejše določanje ogljikovih hidratov v živilih in je namenjena najbolj motiviranim osebam s sladkorno boleznijo.

Prehransko svetovanje osebam s sladkorno boleznijo se je skozi desetletja spreminjalo vendar pri tem niso  bile še nikoli tako kot zdaj,  pomembne želje in prehranske navade osebe kateri se svetuje. Namen sodobnega prehranskega svetovanja je na kreativen, poučen in preprost način razložiti osnovna dejstva o presnovi in živilih, predvsem tistih, ki so vključena v  prehranjevalne navade  osebe s sladkorno boleznijo.

V zadnjem letu, so v okviru ekspertne skupine pri Sekciji za endokrinologijo, nastali trije didaktični pripomočki, ki predstavljajo kreativno konkretizacijo metod prehranskega učenja iz priporočil. Didaktični pripomočki Zofkina košara, Florjanov krožnik in Zofkine tabele, so poimenovane po dveh likih, ki smo jih prvič spoznali na naslovnici priporočil. Pomoč pri uporabi didaktičnih pripomočkov in podrobna predstavitev vsakega posebej je zajeta v brošuri, ki spremlja vse tri izdelke.

Zofkina košara

Didaktični pripomoček Zofkina košara  je glede na učno vsebino, ki jo sporoča, najenostavnejši saj na preprost in vizualni način ponazori, katera živila imajo večji in katera živila imajo manjši vpliv na dvig krvnega sladkorja. Namenjena je edukaciji novoodkritih oseb s sladkorno boleznijo, ki se ob postavitvi diagnoze pogosto sprašujejo, kaj lahko jedo in kaj ne. Uporaben pa je tudi pri edukaciji o prehrani ljudem, ki že več let obiskujejo diabetološke ambulante, vendar vse do danes niso imeli ustrezne edukacije o prehrani.

Didaktični pripomoček sestoji iz košare in modelov različnih živil, vse pa dopolnjujejo vrečke namiznega sladkorja (konkretna uporaba »metode cukr«)  s katerimi ponazorimo vsebnost ogljikovih hidratov v živilih.

Florjanov krožnik

Didaktični pripomoček temelji na modelu krožnika, ki se navezuje  na zdrav krožnik. Z njim se danes srečajo otroci v osnovni šoli, odrasli ga spoznajo v delavnicah centrov za krepitev zdravja ali zdravstveno vzgojnih centrih. Namenjen  je  sestavljanju obroka osebe s sladkorno boleznijo, z upoštevanjem njegovih želj  in v okviru priporočenih količin makrohranil s poudarkom na ogljikovih hidratih.

Didaktični pripomoček sestavlja kartonski pogrinjek z izrisanim krožnikom predpisanega premera 23 cm. Krožnik je barvno razdeljen na polovico in četrtine, ki predstavljajo različne vrste in količine živil. Pogrinjku so priložene kartice v obliki četrtink in krožnikov z različnimi juhami, zelenjavo, prigrizki in sladicam. Izbor živil in jedi na slikah je  iz domače slovenske kuhinje, slikice dopolnjujejo ponazoritve vsebnosti ogljikovih hidratov v posameznem živilu z vrečkami sladkorja na 100g. Izračuni vsebnosti ogljikovih hidratov v predstavljenih živilih je iz Odpre platforme za klinično prehrano (OPKP).

Didaktični pripomoček ponuja priložnost za interaktivno delo v skupini ali individualno. Osebam s sladkorno boleznijo pomaga in jih spodbuja k boljšim odločitvam pri izboru in količini živil.  Obenem pa jim daje jasno sporočilo, da nobena hrana pri sladkorni bolezni ni prepovedana in je izbor jedi  lahko v okviru njihovih želja in navad.

Zofkine tabele

Zadnji in tudi glede učne vsebine, najzahtevnejši  didaktični pripomoček Zofkine tabele, predstavlja prehranske kartice, podlogo z učno vsebino kje se nahajajo hranila, kako prehajajo v kri in  prehranski semafor. Namenjen je spoznavanju sestave hranil ( branju označb na živilih) v predpakiranih izdelkih z poudarkom na ogljikovih hidratih. Zofkine tabele praktično dopolnjujejo metodo štetja ogljikovih hidratov obenem pa osebo s sladkorno boleznijo uči kaj za njegovo zdravje pomeni izbor izdelka z visokim ali nizkim deležem makrohranil, soljo in ostalimi dostopnimi podatki.

Videoposnetki o možnih načinih uporabe didaktičnih pripomočkov

Videoposnetki na povezavi:  https://e-diabetes.si/e-vsebine/ predstavljajo edukacijo s pomočjo didaktičnih pripomočkov, razvitih na podlagi nacionalnih priporočil. Namenjeni so zdravstvenemu strokovnjaku, ki načrtuje in vodi proces edukacije. Videi so bili posneti z namenom približati način edukacije z didaktičnimi pripomočki izvajalcem edukacije.

Komu so za uporabo namenjeni didaktični pripomočki?

Didaktični pripomočki  Zofkina košara, Florjanov krožnik in Zofkine tabele, so namenjeni  za  uporabo edukatorjem  N1 ( vodijo delavnice o sladkorni bolezni v CKZ/ZVC) ,  edukatorjem  N2  ( v diabetoloških timih) in kliničnim dietetikom, ki so del nekaterih diabetoloških timov po Sloveniji.  Za predstavitev  in ustrezno uporabo metodoloških pripomočkov v praksi, so bila za edukatorje N2, v zadnjem letu organizirani dve izobraževanji  v živo in eno preko spleta. V letošnjem letu pa se obeta še izobraževanje za edukatorje N1, ki vodijo delavnice o sladkorni bolezni v CKZ/ZVC. Edukatorji  N1 bodo po opravljenem izobraževanju dobili didaktični pripomoček Florjanov krožnik. Udeležba  na omenjenih izobraževanjih, je pogoj za pridobitev  didaktičnih pripomočkov.

Bodite prvi obveščeni o novostih

E-novice

Hvala za prijavo.

{{ errors.first('name') }}
{{ errors.first('email') }}
{{ errors.first('agreement') }}